Von Bildkonzepten zum Sehen
vhs 001


START
1966, Farbe, 10 Min.

Ein Rechteck von grünem Gras wird mit einem Netz von Bewegungen überzogen. Die schreitende Person wird zum lebendigen Pinselstrich, zur graphischen Spur, welche die Leinwand/Wiese belebt und mit verschiedenen linearen Zeichen strukturiert.

START
1966, 16mm, colour 10min. Sound.
Components: moving camera, fixed camera, destruction of emulsion, sound collage.

In the first part a man (Werner Nekes) walks around a camera that follows his movements from a fixed point. In the second part the he walks across, along the edges, or pops up in the middle of a piece of pasture that completely fills the screen. The soundtrack consists of a collage of 16 pieces of music by composers and musicians such as Charles Ives (Decoration Day), Ravi Shankar (Raga), Mozart (Hallelujah), Ray Charles, John Coltrane, Bob Dylan, and others.

Werner Nekes: "So far the importance of sound has not sufficiently been taken into account. The ear has been offended by low quality music in the worst possible way. It has been lulled in by music that is meant to tune the spectator in on what is happening (on the screen). In order to save film from this miserable situation, adequate sound has to be assigned to the image.
In the film "Start" a rectangle of green grass is structured by a network of movements, to which I set a collage of 16 pieces of music. The volume has to be set at an optimal level during the screening because it is only then that an acoustic labyrinth can be achieved. The viewers and listeners can determine the channel of listening themselves, while the other listening material prescribes this channel as soon as they have made a decision." (translated from: Werner Nekes Filme. Verleihkatalog. Gurtrug Film, Mülheim an der Ruhr, 1985, p. 3)


GURTRUG NR. 1
1967, Farbe, 12 Min.

26 Personen bewegen sich auf der Grasfläche=Leinwandfläche und drücken dabei sich selbst aus. Wiederholt wird dieses Bild durch eine scheinbare Störung unterbrochen, die der Betrachter zu gerne enträtseln möchte.

GURTRUG NR. 1
1966, 16mm, colour, 12min. Sound.

26 persons dance, jump or crawl about a green hill as if they were taking part in some strange self-awareness ritual. Our attempts of keeping track of individual people or of finding logic in their behaviour are thwarted by blackouts, re-starts and the repeated insertion of an image that we never see long enough to recognize.

The succinct expression of Nekes' sense of humour. A repetitive, teasing alteration of two images - the one drawn out, inviting study, the other quick and furtive. The two are liked by a mocking rhythmic dirge. (www.lux.org.uk/catalogue/n/n1.htm)



PUT-PUTT
1967, Farbe, 10 Min.

Der Film ist ein poetischer Versuch über das Leben und den Tod. Ein braunes Huhn wurde zum Bewegungsträger gewählt. Der Ton ist eine Musikcollage aus etwa 200 Anfängen und Enden verschiedener Musikstücke.

SCHWARZHUHNBRAUNHUHNSCHWARZHUHNWEIßHUHNROTHHUHNWEIß ODER PUT-PUTT
1967,16mm, colour,10min. Sound.

A black screen eventually lightens, as a chicken appears that is pecking dark grain from the glass surface through which we are looking at it from below. What at first seems to be a visual riddle and a device to create an abstract play of light and dark is also a reflection on life and death and the bitter irony of the end of feeding a chicken. The soundtrack appropriately consists of ca 200 beginnings and endings of musical pieces.



MUHKUH
1968, schwarz-weiß, stumm, 10 Min.

Dieser Film für "orale Kulturkreise" zeigt in einer Einstellung Kühe auf einer norddeutschen Weide, die sich in Unterbrechungen auf die Kamera-Arbeit zu konzentrieren versuchen - "so lange,...bis zwei im Hintergrund vorbeigleitende Autos als Aktionshöhepunkt dankbaren Applaus erhalten." Peter Steinhart, Pheinische Post 19.12.1968


MUHKUH
1966, 16mm, b/w, 14min. Silent.
The film shows cows on a pasture in one single shot. We look at the cows, the cows look at us. They look away and back at us, chew. Are we entertaining? Are we entertained?

"Films such as Muhkuh may seem a clumsy parody on certain art films. On close scrutiny though, further strata of meaning are uncovered, for instance, the cows' behaviour is affected directly by the process of filming itself. The cows now react in a way quite similar to that of human beings suddenly placed in front of a camera. Werner Nekes consciously directs the behaviour by the use of acoustic signals, which is in accordance with the methodical construction of his films in general." (Cyrus Kube, Aachener Nachrichten, 16 Nov, 1968)



KELEK
1968, achwarz-weiß, stumm, 60 Min.

"Eine lange Einstellung von einem Kellerfenster auf die Straße. Langsames Auf - und Abblenden auf die Brüderstraße in Hamburg (wo Nekes wohnt). Eine Einstellung vom Bauch eines Mädchens aus auf ihre Beine und ihr Kleid. Dann Vagina und Penis, wie sie sich ergänzen..."
Werner Kließ, Die Zeit, 28.3.1969


"Kelek ist der erste Nekesfilm mit einer Geschichte. Die Geschichte eines Bewußtseins. Dieses Bewußtsein hat es mit nichts Anderem zu tun als mit Sehen. Kelek ist kein Experiment. Kelek ist ein Ergebnis. Er zeigt aufregend Erlaubtes: Sehen. Die Filmkritiker werden arbeitslos. Sie müssen nicht mehr ins Kino gehen. Sie dürfen nur noch in Parks spazieren, sich beim Gehen auf die Schuhspitzen und Kanaldeckel schauen, vögeln, und wenn sie in eine Vorstadtstraße einbiegen, langsam die Augen auf- und zuschlagen. That´s movie. Kelek ist eine unglaublich physische Angelegenheit."
Wim Wenders, Filmkritik, 2/1969


Über Kelek schrieb Jonas Mekas in "Village Voice" vom 22.10.1970:
"Nekes scheint mir der wichtigste aus der Hamburger Film-Coop zu sein - sehr methodisch und kompromißlos. Sein Kelek behandelt Formen, Bewegungen. Die Kamera bleibt dabei starr und konzentriert sich auf ein Detail, eine Straße; das Fortschreiten erfolgt langsam, kalkuliert abstrakt. Der Film löste in mir eine sehr reine visuelle Musik aus."

Der Film Kelek erhielt den Bambi für die bemerkenswerteste filmkünstlerische Leistung in Deutschland 1968.

KELEK
1968, 16mm, b/w, 60min. Silent.

"An adventure film about a sexual neurosis, that is resolved into what everyone likes to have and to do. Kelek turns the spectator into a participant.…Kelek belongs to the 'structural' or 'minimal' cinema movement in that its content is subordinated to the viewer's perception and has no intrinsic significance. Unlike most examples of this genre, though, Kelek is never boring and is brought to a new awareness of the process of perception. The five basic shots of the film have to be filled by the viewer's own consciousness and there is absolutely no opportunity given for any spurious identification. – Werner Nekes (www.lux.org.uk/catalogue/n/n1.htm)

"Werner Nekes seemed to me the most important member of the Hamburg group, very preoccupied with form, with movement, with structure...Kelek deals with shape, movement. The camera is steady, focused on a detail, a bridge, a street, the progression is slow, careful, calculated, abstract. A very pure visual music was coming to me from this film." - Jonas Mekas, Village Voice. (www.lux.org.uk/catalogue/n/n1.htm)